Když se v jedné jediné budově nachází více bytů patřících majitelům, kteří jinak nemají nic společného, může to přinášet kromě spokojenosti z toho, že mají dotyční kde bydlet, i komplikace. Inu, každý si to představuje po svém, každý má své jedinečné požadavky a možnosti, a podle toho si tu také to soužití představuje. Jenže objekt je všem takovým lidem společný. A tak se o něm musí také nějak společně rozhodovat v důležitých věcech. Představte si, že tu někdo chce provádět opravy, zatímco jiný si říká, že už třeba brzy umře a raději by si ty peníze užil jinak, protože mu může být jedno, že po jeho skonu dům spadne.

Nebo se tu musí uklízet společné prostory; a co když chce jedna partaj najmout úklidovou službu, protože na to nemá čas, zatímco jiní obyvatelé to tu chtějí uklízet sami, aby ušetřili peníze, a dalším je to třeba jedno a klidně by tu žili i jako na smetišti? Podobných názorových rozdílů může být v takových domech dost a dost. A tak tu existují společenství vlastníků, která o nich rozhodují. A rozhodují tedy i o finančních záležitostech, které se týkají všech. A jak potvrzuje u účtování SVJ https://www.homepartner.cz/vedeni-ucetnictvi-pro-svj/, nebývá právě zacházení s financemi a vyúčtovávání zrovna snadný úkol. Protože jde o peníze v lidských životech až v první řadě, jak je známo.

Vedení účetnictví pro SVJ je nejen náročné, ale má navrch i svá specifika. Účtuje se tu jako v neziskové organizaci, každý z vlastníků nějaké jednotky tu musí získávat plnohodnotné informace o nakládání s tím, co tu takoví vlastníci platí na společný účet, je tu nezbytná každoroční účetní uzávěrka, důkladné informování o pohledávkách SVJ i dluzích tohoto společenství… Prostě není vedení účetnictví takového společenství vlastníků žádná hračka. A je často dobře, když je to možné nechat na externích odbornících.